بازار خودرو

واردات خودرو از موضوعاتی است که کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند اجرایی شدن و تداوم آن در کنار تولید داخل و البته قائل شدن حق انتخاب برای مشتری، می‌تواند بازار خودرو را از انحصار خارج کند.جریانی که در طول این سال‌ها چندین مرتبه متوقف و مجددا از سر گرفته شده است. 

اسفند ۱۴۰۰ بود که رئیس‌جمهور فقید دولت سیزدهم با حضور در ایران‌خودرو فرمان آزادسازی واردات خودرو را صادر کرد. ابراهیم رئیسی در آن روز فرمانی ۸ ‌ماده‌ای برای بخش خودرو صادر کرد که یکی از بندهای آن، آزادسازی واردات پس از حدود ۴ سال بود؛ موضوعی که با محدودیت در منابع ارزی و مصلحت تخصیص ارز به‌سایر کالاهای اساسی روبه‌رو بود. به‌همین دلیل پس از حدود ۲ ماه و نیم که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا حکم نهایی درباره آزادسازی واردات را داد، حدود ۴ ماه نیز طول کشید تا وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودرو را اعلام و ابلاغ کند.

در همان ابتدای سال ۱۴۰۱ و طبق وعده مسئولان پیشین وزارت صمت، قرار بود تا انتهای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داد که در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو دیگر میهمان کشور خواهند شد؛ اما امروز طبق آمارها و به‌رغم گذشت بیش از ۲ سال و نیم از مصوبه آزادسازی واردات خودرو، روند واردات خودرو به‌کندی پیش می‌رود.

درواقع در سال ۱۴۰۱ که آزادسازی واردات خودرو اجرایی شد، حجم واردات به‌شدت محدود بود. اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به‌بیش از ۱۱ هزار دستگاه افزایش یافت. اما نکته جالب توجه این‌که طبق آمار گمرک ایران در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۳، بیش از میزان واردات کل سال ۱۴۰۲ خودرو وارد کشور شده است؛ موضوعی که وزیر صمت دولت چهاردهم نیز به آن اشاره کرد.حال درچنین شرایطی رئیس کل بانک‌مرکزی از اختصاص یک‌میلیارد دلار ارز به‌واردات خودرو (در سال جاری) خبر می‌دهد.

در سال نخست آزادسازی واردات نیز اعلام شد یک‌ میلیارد دلار ارز به‌واردات اختصاص پیدا کرده و قرار است (طبق آیین‌نامه واردات خودرو) ظرف یک سال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. درحالی که نه آن یک‌ میلیارد دلار اختصاص پیدا کرد و نه طبعا ۲۰۰ هزار دستگاه وعده‌داده‌شده وارد کشور شد.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد از زمان از سرگیری واردات خودرو به‌کشور در اوایل ۱۴۰۱ تا به امروز، کل ارزی که به‌واردات خودرو اختصاص داده شده، به ۶۵۰ میلیون‌دلار نیز نمی‌رسد. همچنین کل خودروهای واردشده به‌کشور در این مدت کمتر از ۳۲ هزار دستگاه است؛ بنابراین درچنین شرایطی که بانک‌مرکزی از اختصاص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خبر می‌دهد، کارشناسان و فعالان بازار این اقدام را بیشتر خبردرمانی‌های مستمر برای بازار خودرو می‌دانند.

البته به‌گفته کارشناسان بازار خودرو در این‌که واردات خودرو از این پس سرعت بیشتری به‌خود خواهد گرفت، جای تردید نیست؛ چراکه اظهارات وزیر اقتصاد و اعلام تخصیص یک میلیارد دلار ارز به‌واردات، از قصد دولت برای به‌حرکت درآوردن سریع‌تر چرخ واردات خودرو حکایت می‌کند.

اما مساله این‌جاست که در ۲ سال گذشته نیز به‌رغم وعده تخصیص ارز، بسیاری از آن‌ها عملی نشده است؛ از این جهت در تخصیص تمام‌ و کمال یک‌ میلیارد دلار ارز به‌واردات و ایجاد رقابت در بازار خودرو به‌واسطه این تصمیم ارزی دولت، ممکن است هنوز هم تردیدهایی وجود داشته باشد.

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی کیا K۵ (۲۰۲۳)

در بازار روز گذشته خودروهای داخلی شاهد رشد بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۹۵۰ میلیون‌تومان، تارا ۵ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۵۲ میلیون‌تومان، کوییک اتومات (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۵ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه برقی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۷ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۶۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۸۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد. از طرفی ارزش هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =